Frågor och svar

Här hittar du svar på några vanliga frågor om egen insamling.

Vad är en insamling?

En insamling är en aktivitet som samlar in pengar för att stödja hjärt- och lungforskningen.

Kostar det något att starta en insamling?

Nej, det kostar inget att starta en insamling.

Vem kan starta en egen insamling?

Alla privatpersoner kan skapa användarkonto och starta en insamling. Även skolor, UF-företag och ideella föreningar räknas som privatpersoner. För att starta en insamling som företag behövs ett avtal. Kontakta gärna Lotta Johansson så berättar vi mer.

Hur ändrar jag på min insamlingssida?

Logga in på ditt konto. På din insamlingssida kan du ändra namn, målbelopp, måldatum, beskrivning, bild och länk till presentationsfilm.

Kan jag använda vilken bild jag vill som insamlingsbild?

Ja, du kan välja en personlig bild som insamlingsbild så länge den inte kan uppfattas som stötande. Se vidare våra allmänna användarvillkor.

Hur gör jag för att avsluta min insamling?

För att avsluta din insamling går du in på din insamlingssida och klickar på ”Ändra insamling”. Där hittar du knappen ”Avsluta” som stänger din insamling.

Hur ger jag en gåva till en insamling?

Sök upp den insamling som du vill stödja. Klicka på ”Ge gåva”. Ange vilket belopp du vill ge och fyll i dina kontokortsuppgifter. Följ instruktionerna i gåvoflödet. Din betalning hanteras säkert via Paynova.

Hur funkar det med Swish-betalning till egen insamling?

Vill du ge en Swish-betalning till en insamling så markerar du Swish som alternativ på insamlingssidan och väljer belopp. Sedan fyller du i dina uppgifter och när du trycker på knappen ”Gå vidare” får du information om vilket nummer du ska swisha till. Efter att du swishat din gåva får du ett mejl där du ombeds att bekräfta din betalning genom att klicka på en länk. Det är för att vi ska kunna koppla din gåva till just den insamling som du valt att stödja. Så fort du bekräftar gåvan syns ditt namn och din gåva på insamlingssidan.

Varför måste jag bekräfta min Swish-betalning i ett mejl?

När du ger ett bidrag via Swish så skickas pengarna direkt till Hjärt-Lungfondens bankkonto. För att ditt namn och bidrag ska synas på insamlingssidan behöver vi få en bekräftelse på att betalningen genomförts och det är först då som namnet och summan uppdateras på insamlingen.

Varför behöver ni mina kontaktuppgifter när jag ger en gåva via Swish?

För att kunna ge så bra service som möjligt ber vi dig att lämna dina uppgifter så att vi kan kontakta dig om något går fel med betalningen. Om du inte vill lämna ifrån dig dina uppgifter går det att skriva ”anonym” i adressfälten.

Varför får jag ett mejl med ämnet "Var det något som gick fel?"

Om du går till betalsidan och sedan ändrar dig och avbryter betalningen så skickar vårt system automatiskt ut ett mejl till dig. Detta för att se så att systemet fungerar som det ska och för att vi alltid vill förbättra oss.

Kan du se ditt namn och gåvan på insamlingssidan så har din betalning gått igenom. Om du ändå har fått ett mejl kan det vara för att du har ändrat betalsätt eller summa innan du genomfört betalningen.

Hur vet jag att pengarna går fram?

Hjärt-Lungfondens samarbetspartner Charity Storm garanterar en säker och trygg betalning via Paynova.

Kontakt

Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss på ei@hjart-lungfonden.se Vi har som mål att besvara ditt mejl inom 24 timmar under helgfria vardagar.